شنبه 5 آبان  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

سفرنامه طبس

سفرنامه طبس

سفرنامه طبس


نویسنده: محمد مرادیان
30 خرداد 1402



معجزه بهار در خراسان جنوبی ...

روزهای آخر اسفند بود و صدای پای نوروز در همهمه کرونا ! من علیرغم علاقه زیادی که به سفر داشتم،هیچ برنامه ای برای تعطیلات عید نداشتم چون هم ریسک مسافرت بالا بود هم رنگ‌ بندی کرونایی زرد و نارنجی و قرمز شهرها هر کدوم مدام در حال تغییر بود و واقعا نمیشد مقصدی رو برای سفر انتخاب کرد.

چهارشنبه ۲۷ اسفند که از سر کار برگشتم و تعطیلات شروع شد داشتم به عکس سفرهای قبلی نگاه میکردم و با خودم فکر میکردم اون موقع ها چقدر زندگی راحت بود؛نه ماسک نه الکل نه قرنطینه نه محدودیتی بود !
به هر حال من تصمیم گرفته بودم ایام نوروز رو خونه بمونم و خودم رو با دیدن فیلم و سریال سرگرم کنم تا اینکه پسر داییم از طبس تماس گرفت گفت بیا طبس و یک واحد دربست در اختیارت قرار میدم !

حالا من در این سفرنامه می خواهم شما را با بهشت زیبایی در دل کویر و بیابان های ایران آشنا کنم : طبس 🌴

بله طبس همون شهری که ممکنه آن را با نام زلزله طبس در سال 57 و یا حمله آمریکایی ها به ایران برای آزادی گروگان ها ، به یاد بیاورید و یا تصاویر و فیلم هایی از این منطقه دیده باشید ولی هنوز از نزدیک موفق به دیدار زیبایی های بهشتی مناطق پیرامون طبس نشده باشید !

 

باغ گلشن

باغ گلشن

 

روستای زیبای ازمیغان

روستای ازمیغان ( Ezmighan ) در 35 کیلومتری شمال طبس و در دامنه رشته کوهی است که از شمال به جنوب در فسمت شرقی طبس کشیده شده است. روستایی توریستی که می توان اقامت مناسبی را در واحد های بوم گردی و سوئیت های روستای ازمیغان داشت.

برای رسیدن به روستای ازمیغان ، وارد جاده طبس به بشرویه می شویم که به نام جاده فرودگاه هم گفته می شود چون فرودگاه طبس در همین جاده قرار دارد . سی کیلومتری که از طبس دور شدیم تابلو روستای نمونه گردشگری ازمیغان در سمت راست جاده مشخص است . با پیمودن 5 کیلومتر دیگر در این جاده به روستای ازمیغان می رسیم .

روستای ازمیغان یک نهر آب دائمی دارد و بنابراین از نظر آب کش دچار کمبود نیست و به همین علت کشت برنج در این منطقه کویری مرسوم شده است و شالیزارهای برنج در میان درختان نخل خودرو، نمای زیبایی را ایجاد کرده است. مرکبات و صیفی جات نیز در پیرامون این روستا بعمل می آیند. همه اینها باعث شده که درختان و محصولات گرم سیری و سردسیری را در کنار هم در روستای ازمیغان مشاهده کنیم .

در میان روستا، حوضچه های طبیعی و مصنوعی آب و نیزارها و درختان نخل و مزارع شالی، نماهای زیبایی را پیش چشمتمان می گذارد .

روستای ازمیغان

روستای ازمیغان

 

با پیمایش مسیر به صورت پیاده در امتداد نهر آب روستای ازمیغان به سمت بالادست روستا حرکت می کنیم تا به مزارع کشاورزی نسبتا وسیعی می رسیم که درمجاورت آنها یک دیواره عمودی از تپه کوهی قرار دارد که از قدیم حفرات غار مانندی را در دل آن کنده اند. این منطقه به نام " خانیک " خوانده می شود .

و من محو تماشا منطقه زیبا تخت عروس با چشم انداز زیباش🌴😍

 

دره کال جنی

دره کال جنی را که می توان گراند کانیون طبس نیز نامید ، شکاف و دره ای در سطح زمین های دامنه کوه شرقی طبس است که از فرسایش آبی ایجاد شده که از روستای ازمیغان بیرون می آید و به عمق این دره می رود تا سرانجام در اواسط این دره وارد کانال دست کندی شبیه قنات شود که آب را به زمین های بیرون از دره هدایت می کند .

کال به دره حاصل از فرسایش آب گفته می شود و نام جن بر این دره به علت حالت مخوف و ترسناک دیواره های مرتفع و پیچ در پیچ آن است که احتمالا گاه با صدای هو هوی باد هم همراه می شود .

ولی نه جنی در کار است و نه این دیواره های بزرگ با آن همه اشکال عجیب و غریب خود ، برای ما طبیعت گردان وهمناک به نظر می رسد .

من فقط زیبایی می بینیم و از این همه شگفتی های طبیعی لذت می برم🤩

 

دره کال جنی

دره کالجنی

 

برای رسیدن به محل ورود به دره کال جنی ، از روستای ازمیغان سوار ماشینم شدم و تا جاده طبس بشرویه اومدم و مقداری به سمت طبس حرکت کردم تا به دو راهی خاکی رسیدم که تابلوی راهنمای دره کال جنی را در ابتدای آن نصب کرده اند . از نشانی های دیگر این دو راهی اینه که یک کشتارگاه قدیمی هم در سمت مقابل جاده است و دو راهی به نام دوراهی استخر شاعر هم معروف است .

یکی چند کیلومتر که در این جاده خاکی پیش بروید به دره کال جنی می رسید. البته تا درست بالای سر دره نیان یعنی دقیقا جایی که وایستادم نمیتونید از وجود یک دره در این زمین های مسطح کویری باخبر شوید . راهی که من برای ورود به دره انتخاب کردیم از شکافی بود که با فرود از آن تقریبا به اواسط دره می رسیدم. اگر فرصتم بیشتر بود می تونستم با ماشین به ابتدای دره بروم و پیمایش دره را از ابتدای آن شروع کنم یعنی از آنجایی که رود ازمیغان با شیب ملایمی وارد دره می شود .

در اواسط دره کال جنی، حوضچه های آبی با رنگ زلال و شفاف ایجاد شده اند که هم نماهایی زیبایی ایجاد کرده اند و هم یک استخر طبیعی زیبا را برای شنا مهیا کرده اند. اگر نمیخواین خیس شوید باید با احتیاط از کناره باریک این حوضچه ها عبور کنید هرچند که نهایتا مجبورید پاچه ها را بالا بزنید و قسمتی از مسیر را در داخل آب حرکت کنید .

حیاط اقامتگاه عمو نوروز مصر

اقامتگاه بوم گردی در طبس

 

با ادامه مسیر، دهانه چاهک هایی را در امتداد کنار دیواره راست دره می بینید و در اینجا آب داخل دره از نظر ها محو می شود چون از زیر زمین وارد کانالی در امتداد این چاهک ها می شود و مسیری شبیه قنات پیدا می کند.

دره کال جنی در قسمت های انتهایی خود کاملا عریض می شود ولی همچنان دیواره های رفیع دره با نماهایی گوناگون ، شبیه یک سری دودکش های متوالی ، ابهتی غریب به این دره می دهند .

به هر حال عجایب دره کال جنی را به خود واگذاشتم و در نزدیکی انتهای دره از یکی از دیواره ها ی دره که کم شیب تر بود بالا رفته و نزدیک غروب بود که از دره خارج شدم و سوار ماشین و برگشتم !

به نظرم یکی از قشنگترین دره هایی بود که وسط کویر دیدم و لذت بخش بود واسم🤩
 

چشمه آبگرم مرتضی علی

بعد از کال جنی راهی چشمه مرتضی علی شدم ؛ خداییش فکر نمیکردم وسط کویر همچین زیبایی هایی هم یافت میشه ! برای رسیدن به آبگرم مرتضی علی و طاق شاه عباس باید از روستای خرو بگذرید و بعد،وارد دهانه دره ای میشوید.
روستای خرو یک روستای توریستی در ۲۰ کیلومتری شرق طبس و دارای جاده آسفالته مناسب است.در روستای خرو نیز محلهای اقامتی یک روزه و چند روزه مناسب وجود دارد.
حدود 5 کیلومتر را با پای پیاده طی کنید که بیشتر این مسیر از داخل آب می گذرد. در طول راه، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف همراهی تان می کنند که روی آنها حفره‌های کوچک و بزرگ با نظم خاصی قرار گرفته اند. بعضی از این حفره ها، چشمه های جوشان آب هستند که بزرگترین شان به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است.

چشمه مرتضی علی

چشمه آبگرم مرتضی علی

 

بدلیل میزان بالای املاح و مواد معدنی ؛ یک مسیر حدود ۳۰۰ متری در سمت چپ آب سرد🥶و در سمت دیگر آب گرم🔥قرار گرفته و اختلاف دمای این قسمت حتی به ده درجه هم میرسه.
 

 طاق شاه عباسی

از چشمه آب گرم مرتضی علی پیمایش را ادامه دهی دیگر از لذت حس آب گرم در زیر پایت خبری نیست ولی بعد از چند دقیقه به یک دیدنی جذاب و تاریخی در این منطقه می رسی ، طاق شاه عباسی.

منظره زیبایی است، یک دیواره آجری مرتفع مابین دیواره های بلند این دره تنگ. این بند یا سد را ظاهرا در زمان صفویه برای تنظیم و مهار سیلاب ها در این مسیر ساخته اند .

قسمتی از زیر این دیواره به صورت دروازه ای کوچک باز و گشوده است . می شود تصور کرد اگر سیلاب شدیدی در این منطقه بیاید آب در پشت این بند جمع می شود و فقط به اندازه همین دهانه می تواند وارد ادامه مسیر دره شود و این یعنی کنترل سیلاب .

 

طاق شاه عباسی طبس

طاق شاه عباسی طبس

 

طاق شاه عباسی یکی از نمونه های تاریخی سد قوسی در ایران است.تاریخ دقیق ساخت این سد مشخص نیست! اما اغلب آن را به دوران شاه عباس نسبت میدهند ؛ این سد می تواند یکی از بهترین جاهای دیدنی طبس باشد ؛ سدی که به نازک ترین و قدیمی ترین مشهور است !
 

روستای اصفَهْک

روستای تاریخی اصفهک در 35 کیلومتری شرق طبس قرار گرفته، روستایی زیبا که بازدید از آن خاطراتی شیرین و در عین حال بسیار نوستالژیکی را برایتان به ارمغان می آورد. در سال 1978 زلزله ای وحشتناک در طبس به وقوع پیوست از این رو این روستا متحمل آسیب های بسیار جدی گردید.

البته تلاش ها برای بازسازی پس از زلزله بلافاصله آغاز شد و اهالی آن در خانه هایی که جهت اسکان موقت تاسیس گردیده بود، مستقر شدند و به تدریج و با ساخت روستا ساکنین آن به بخش حیاط دار نقل مکان کردند. همزمان با متروکه شدن روستا، تخریب و فرسایش آن قوت گرفت تا حدی که اثرات مخرب آن بیش از آسیب ناشی از زمین لرزه بود.

روستای ازمیغان

روستای اصفهک

 

این مجموعه باستانی بناهای ارزشمندی نظیر مسجد، حمام، خانه هایی باستانی و همچنین نخلستانی بسیار ارزشمندی است. در گذشته مردم این روستا در ازای پرداخت هزینه حمام گندم و غذا به حمامی می دادند.

می توان از بافت قدیم این روستا به عنوان زیباترین بخش توریستی آن نام برد، بخشی جذاب و تاریخی که پس از وقوع زلزله متروکه گردید و به خوبی تاریخ، فرهنگ و هنر این سرزمین را منعکس می کند.

بهترین زمان بازدید: بهترین زمان بازدید از این مکان فصل بهار است.


 

آبشار تَفتو

آبشار تفتو یکی از جاذبه های بکر گردشگری طبس است که در ١٠ کیلومتری روستای اصفهک و در دره‌ای منتهی به پایین دست سد کریت قرار دارد.

وجود نی زارها، درختان کوهی بیدمشک و بنه در مسیر رودخانه منتهی به این آبشار بر زیبایی‌های آن افزوده است. وجود این آبشار در دل کویر شگفت انگیزه🤩. من زیاد اهل آبشار نیستم ولی دوست دارم آبشار خفن و کمیاب رو ببینم😍

 

کویر حلوان

آخرین جایی که تو برنامه طبسم بود کویر حلوان بود! حلوان یکی از بکرترین کویرهای ایران است. حلوان از کویرهای بسیار زیبا و اسر ارآمیز شهرستان طبس می‌باشد که مثلثی شکل است و راس این مثلث نیز در جهت شرق قرار گرفته است.

 

کویر حلوان طبس

کویر حلوان طبس

 

از زیبایی‌های منحصر به فرد این کویر نیز می‌توان به تلاقی تپه‌های ماسه‌ای با ارتفاعات اشاره کرد که چشم‌انداز بی‌نظیری از پیوند ماسه و کوه به وجود آورده‌اند. به علاوه در این منطقه در محل تلاقی تپه‌های ماسه‌ای و کوه، گذرگاه‌های بسیار زیبایی ایجاد شده‌اند که در نوع خود در کشور نظیر ندارند.

برای سفر به کویر حلوان در اواخر شهریور و اوایل پاییز که هوا خنک می‌شود، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید تا بتوانید در آب و هوای دل‌انگیز به گشت و گذار در کویر بپردازید و نهایت لذت را ببرید!


 

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی خراسان جنوبی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ