جمعه 30 شهریور  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

روستای هریجان شهرستان چالوس

روستای هریجان شهرستان چالوس

روستای هریجان شهرستان چالوس


نویسنده: روح اله اسحاقی
29 اردیبهشت 1399



تقسیمات کشوری
هریجان، روستایی از توابع بخش مرزن آباد  شهرستان چالوس  در استان مازندران  است.
جمعیت: جمعیت این روستا در سرشماری سال 95 ، 198 نفر می باشد.
نوع بافت: بافت روستا خانه های زگالی و کاه گلی و خانه های با سبک جدید است

 

فاصله از مرکز استان

فاصله از مرکز شهرستان

فاصله از نزدیکترین شهر

فاصله به کیلومتر

230

65

41

100

فاصله زمان

3:30

1:30

0:45

1:30

نام شهر

ساری

چالوس

مرزن آباد

کرج

روستاهای در مسیر از مبداء تا مقصد:
روستای طویر، مکارود،
جاذبه ها: طبیعت زیبا، کوههای بلند ، چشم اندار به سد سیاه‌بیشه و منظره خاص
موقعیت استقرار

روستای هریجان

روستای هریجان

روستای هریجان با موضوع طبیعت گردی و معماری به عنوان روستای مقصد انتخاب می گردد . برای برگزاری تور در این روستا باید اقدامات زیر انجام گیرد:
راه دسترسی
هریجان در 5/3 کیلومتری جاده اصلی کرج چالوس قرار دارد که طی مسافت فوق به مدت 5 دقیقه به روستا می رسید جاده خاکی که به عنوان اولویت باید آسفالت گردد علائم و نمادهای گردشگری باید در جاده اصلی نصب گردد.

روستای هریجان


اماکن دیدنی و جاذبه ها
روستا در موقعیتی قرار دارد که از یک طبیعت بسیار زیبا برخوردار است که می تواند برای مسافرینی که در جاده اصلی کرج چالوس مخصوصاً در ایام تابستان تردد می کنند یک شب اقامت با اختلاف دمای 20 درجه را تجربه کنند بنابراین در مرحله دوم کار بهسازی معابر عمومی و کوچه ها باید در دستور کار قرار گیرد. دو چشمه در داخل این روستا قرار دارد که جلوه خاصی بر جذابیت این روستا بخشیده که اگر بهسازی یا معماری سنتی یا حوضچه طراحی گردد بر جذابیت این روستا افزوده خواهد شد. در ورودی روستا ساختمان امامزاده قرار دارد. که باید با همان معماری قدیم مرمت و بهسازی گردد. ضوابط ساخت و ساز در این روستا مثل روستاهای دیگر وجود ندارد. لازم است توسط میراث فرهنگی و بنیاد مسکن نسبت به تهیه ضوابط اقدام و به مصوبه کارگروه معماری شهرسازی برساند.

روستای هریجانروستای هریجانروستای هریجان

نکته مهم: در این روستا بافت معماری و استقرار خانه‌ها به صورتی است که به عنوان یک بافت باارزش باید حفظ شود یکی از کارهای مهم ضمن مرمت و بازسازی خانه های قدیم جلوگیری از دیوار کشی دور خانه ها است. کشیدن دیوار در محوطه ها آن هم با بلوک و سیمان بدان معناست که دیگر نباید از بافت قدیمی اسمی به میان آورد.

روستای هریجانروستای هریجانروستای هریجان

تعداد 120 خانه در این روستا وجود دارد که 80 واحد آن قدیمی و از نظر معماری یا مصالح بومی یک جلوه زیبا را به عنوان باارزش در کوچه ها حفظ نموده هرچند که 17 واحد آن تخریب گردیده که می‌توان با هزینه بیش از 20 میلیون تومان بازسازی نمود. بنابراین لازم است وام 20 میلیونی برای مرمت و بازسازی خانه های قدیمی در اختیار مالکین قرار داد. روستا در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی قرار دارد و محیط زیست جهت حفاظت از حیات وحش در این روستا پاسگاه دارد .

روستای هریجانروستای هریجان

عملکرد این محیط بانان زمینه ای فراهم کرده که حیواناتی نظیر بز، آهو ، گوزن آنقدر امنیت پیدا کنند که به نزدیکی روستا مخصوصاً  در ایام فصل جفت گیری نزدیک شوند که می تواند برای گردشگران جذاب باشد تا جاییکه این حیوانات را از فاصله 20 متری  به راحتی ببینند و تماشای آنها مخصوصاً در موقع جفت گیری و حرکات نمایشی خاطره ای بیاد ماندنی برای گردشگران به ارمغان بیاورد که لازم است سازمان محیط زیست در این ایام برنامه ریزی نمایند.

روستای هریجانروستای هریجان

یکی دیگر از جذابیتهای این روستا کوهنوردی است . که با استقرار در این روستا می توان کوهنوردی ماجراجویانه و عادی داشت . لازم است سازمان ورزش و جوانان استان برنامه ریزی در این رابطه تدوین نماید که در پکیج تور قرار گیرد.
قرارگیری روستا در دامنه کوه زمینه ای فراهم کرده که در ایام عید و بهار و تابستان گیاهان دارویی کم‌نظیری می روید که  زیبایی خاصی را به روستا بخشیده . لازم است سازمان جهاد سازندگی جهت بهره برداری و استفاده بیشتر گردشگران از این نعمت خدادادی زمینه ای فراهم آورد تا مردم روستا بتوانند از این فرصت جهت کسب درآمد استفاده کنند .
اقامت
 اقامت برای گردشگران از خانه های قدیمی تحت عنوان بوم گردی تامین می شود و هر 80 واحد خانه قدیمی باید به این اختصاص یابد .تراکم در این روستا بسیار پایین است بنابراین ظرفیت پذیرش در این روستا بر اساس ظرفیت برد 80 واحد معنی ندارد .
لازم است بخشداری به همراه دهیاری نسبت به آمادگی مردم برای مرمت و بازسازی به عنوان بوم گردی اقدامات لازم را به عمل آورند . البته یک جلسه آموزش کاربردی برای 120 خانوار توسط میراث فرهنگی و بنیاد مسکن با همکاری بخشداری به عنوان اولویت مهم باید در دستور کار قرار گیرد.
پذیرایی
نزدیکی روستا به جاده اصلی برای گردشگرانی که علاقه مند  به غذای رستوران هستند می توانند از این واحد پذیرایی به صورت حضوری یا با تلفن و پیک سفارش دهند و در مرحله دوم که مهم است پذیرایی در خود خانه های بوم گردی انجام می گیردکه زمینه پخت و پز در خانه ها فراهم باشد . در مرحله سوم توسط دهیار با همکاری یکی از اهالی بتوانند غذایی گردشگران را تهیه کنند

روستای هریجان


راهنما
راهنمای محلی ، مخصوصا راهنمای کوهنوردی ، حیات وحش باید توسط  سازمان میراث و ورزش و جوانان از جوانان بومی حداقل 5 نفر انتخاب شوند .

روستای هریجان


خرید سوغات و صنایع دستی
تنها سوغات در این روستا در ایام عید و تابستان چیدن انواع سبزی های کوهی است که به خاطر منطقه حفاظت شده بکر و دست نخورده است .

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ