شنبه 28 مهر  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ همه چیز درباره جنگل اسالم + عکس (1403)

⚡ همه چیز درباره جنگل اسالم + عکس (1403)

⚡ همه چیز درباره جنگل اسالم + عکس (1403)


نویسنده: زهرا آذرنیوش
31 تیر 1395

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ همه چیز درباره جنگل اسالم + عکس (1403) جهت اجاره و رزرو



  • همه چیز درباره جنگل اسالم :

جنگل اسالم از جنگل‌های بزرگ و معروف شمال ایران است. این جنگل زیبا و رویایی با درختان سر به فلک کشیده خود، در جاده اسالم به خلخال خودنمایی می‌کند. مسیر جنگل اسالم به خلخال یکی از مسیرهای قدیمی و زیبای طبیعت‌گردی در شمال ایران است. این مسیر از گذشته تا به امروز برای عبورو مرور به اردبیل استفاده می‌شود.  

جنگل اسالم

  • جنگل اسالم کجاست؟

جنگل اسالم در یکی از شهرهای استان گیلان به نام اسالم و در شهرستان تالش قرار دارد. جنگل منطقه اسالم، حدود پنج کیلومتر با تالش فاصله دارد و نام جنگل را از اسم منطقه اسالم گرفته‌اند. این منطقه ییلاقی جنگلی بسیار سرسبز و خوش آب و هوا است. 
وجود مسیر جاده جنگلی اسالم به خلخال، بر زیبایی این جنگل می‌افزاید. این جاده با ۷۰ کیلومتر طول، یکی از زیباترین جاده‌های شمال کشور برای رانندگی در دل طبیعت است.  

طبیعت جنگل اسالم

جنگل اسالم از دیدگاه طبیعت‌گردان و جنگل‌نوردان از بهترین جاهای دیدنی گیلان به شمار می‌رود. فضای جنگلی و کوهستانی آن، طبیعت بکر، جاده رویایی اسالم با هوای مطبوع و معتدل جنگل، ویژگی است که طبیعت‌گردان را جذب گشت و گذار در آن می‌کند.
طبیعت رویایی جنگل اسالم مناسب کسانی است که قصد دوری از فضای شلوغ شهر را دارند و می‌خواهند مدتی در فضای طبیعت آرام بگیرند. تماشای زیبایی‌های این منطقه روح انسان را صیقل داده و فشارهای روزانه را از ذهن انسان پاک می‌کند.

جنگل اسالم

  • مسیر دسترسی به اسالم :

اغلب گردشگرانی که به جنگل و جاده اسالم سفر می‌کنند، از تهران به این منطقه می‌آیند. فاصله تهران تا منطقه اسالم، حدود ۴۵۰ کیلومتر است. طی این مسیر، بدون توقف، حدود هشت ساعت زمان می‌برد. برای دسترسی به اسالم ابتدا از تهران به سمت قزوین و سپس به رشت بروید. بعد از پلیس راه سراوان، از پل فومن به رضوانشهر حرکت کنید. با عبور از رضوانشهر به چوکار و از آنجا به اسالم می‌رسید. 

مسیر دسترسی از تهران به جنگل اسالم

کسانی که از شهرهای شمال غرب ایران به جنگل اسالم سفر می‌کنند، باید مسیر طولانی‌تری را بروند. مسیر اسالم به خلخال، مسیر اصلی آنها نیست؛ اما اگر بخواهند از این مسیر بروند، راه آنها طولانی‌تر و چند ساعت به مسیر آنها اضافه می‌شود. 
اغلب گردشگرانی که به ماسال می‌روند از جنگل و جاده اسالم هم بازدید می‌کنند. فاصله ماسال تا جنگل اسالم ۸۶ کیلومتر است و حدود دو ساعت رانندگی لازم دارد. برای طی این مسیر ابتدا از رضوانشهر حرکت کنید، سپس با عبور از پره‌سنگ به شهرستان تالش بروید و از آنجا خود را به اسالم برسانید.

جاده اسالم به خلخال

  • آب و هوای اسالم :

آب و هوای جنگل و جاده اسالم سرد و خنک است. این منطقه در فصل بهار، هوایی سرد و پرباران دارد و مه آسمان آن را در بر می‌گیرد. آب و هوای سرد حاکم بر جنگل اسالم سبب می‌شود که گردشگران در فصل تابستان به آنجا سفر کنند. این منطقه در فصل‌های گرم سال زیبایی و سرسبزی کم‌نظیری دارد. 

کمپینگ در اسالم

  • بهترین زمان سفر به جنگل اسالم :

بهترین زمان سفر به جنگل اسالم و لذت‌بخش‌ترین زمان رانندگی در جاده زیبای آن، اواخر فصل بهار و فصل تابستان است. هوای معتدل منطقه در این فصل، زیبایی‌های آن را دوچندان می‌کند. 
در فصل‌های گرم سال، رودخانه‌ها و آبشارهای اطراف اسالم پرآب هستند و دشت‌های شقایق آن، صحنه‌هایی رویایی و دلفریب را برای گردشگران به نمایش می‌گذارند. جاده سرسبز و مه‌آلود جنگل نیز چشم‌انداز رویایی و منحصر به فرد خود را دارند. 

پاییز اسالم

فصل پاییز یکی دیگر از فصل‌هایی است که گردشگران برای سفر به جنگل اسالم و جاده آن انتخاب می‌کنند. تماشای برگ‌های زرد و نارنجی درختان جنگل و برگ‌ریزان در مسیر جاده اسالم، هر گردشگر طبیعت‌گردی را به ستایش زیبایی‌های طبیعی منطقه وامی‌دارد.
زمستان فصل خوبی برای سفر به جنگل اسالم نیست. بارش برف و دمای پایین منطقه در این فصل، جاده پرپیچ خم اسالم را ناامن می‌کند. پس بهتر است فکر سفر در فصل سرد سال به اسالم را از ذهن خود بیرون کنید. 

زمستان اسالم

  • تفریحات جنگل اسالم :

سفر به جنگل اسالم بسیار لذت‌بخش است. اگر اهل هیجان هستید و علاقه دارید سفری به یادماندنی و خاطره‌انگیز را تجربه کنید، تا می‌توانید در طبیعت منطقه بگردید و از تفریح در جنگل لذت ببرید.

 جنگل‌نوردی :

گشت و گذار در دل جنگل‌های مسیر اسالم تا خلخال، یکی از بهترین تفریحاتی است که طبیعت‌گردان از آن استقبال می‌کنند. مسیر جنگلی این منطقه بسیار زیبا است و قسمت بالای آن به قله منتهی می‌شود. تماشای زیبایی درختان سر به فلک کشیده و آسمان مه گرفته منطقه، منظره‌ای جذاب و رویایی است.

جنگل نوردی 

رانندگی در جاده رویایی اسالم :

رانندگی در جاده اسالم به خلخال، یکی از زیباترین جاده‌های شمال، لذت فراوانی دارد. طبیعت زیبای جاده و درختان سر به فلک کشیده دو طرف آن، رانندگی در مسیر جاده را بسیار تماشایی می‌کند. گردنه الماس زیباترین بخش جاده اسالم به خلخال محسوب می‌شود. باوجود پرپیچ و خم بودن مسیر آن، رانندگی در فصل‌های گرم سال و فصل پاییز، به علت طبیعت زیبا و خاص آن، بسیار لذت‌بخش و تماشایی است. 

جاده رویایی اسالم به خلخال

کوهنوردی :

ارتفاعات اسالم، مسیرهای مناسبی برای کوهنوردی دارند که طبیعت‌گردان از آنها استفاده می‌کنند. این مسیر در کنار جاده آسفالت اسالم است و بیشتر ساکنان روستا با آن آشنا هستند. کوه‌پیمایی این مسیر از اسالم به خالخال سربالایی است؛ اما اگر مسیر از سمت خلخال به اسالم آغاز شود، حالت سرازیری پیدا می‌کند و از ارتفاع بلند ۲۰۰۰ متری به سمت پایین و ارتفاع ۳۰۰ متری می‌رسید. 

کوهنوردی در ارتفاعات اسالم

دوچرخه‌سواری :

دوچرخه‌سواری از تفریحات مورد علاقه گردشگران اهل ورزش در جنگل اسالم است. مسیر جاده اسالم به خلخال و جاده مال‌رو نزدیک به آن که برای کوه‌نوردی استفاده می‌شود، مسیرهایی هستند که گردشگران از آن برای دوچرخه‌سواری استفاده می‌کنند.

دوچرخه سواری در طبیعت

تماشای کوچ عشایر :

مسیر خلخال به اسالم، ییلاق‌های زیبایی دارد که عشایر منطقه در فصل‌های گرم سال از آنها استفاده می‌کنند. عشایر در اواسط فصل بهار به این ییلاق‌ها کوچ می‌کنند. مشاهده سبک زندگی عشایر منطقه و سنت‌های آنها برای گردشگران بسیار دیدنی و جذاب است. 

کوچ عشایر

پیک‌نیک و عکاسی در طبیعت :

طبیعت زیبای جاده اسالم به خلخال بسیار تماشایی است. این منطقه رویایی، بهترین جا برای توقف، استراحت و پیک‌نیک‌های چند ساعته است. گشت و گذار در طبیعت زیبای جنگل اسالم و عکاسی از چشم‌انداز های طبیعی و تماشایی آن از تفریحات مورد علاقه گردشگران است. عکاسی از لحظه به لحظه سفر در این طبیعت زیبا، خاطره سفر را جذاب و به یادماندنی می‌کند.

پیکنیک و عکاسی در طبیعت

  • دیدنی‌های جنگل اسالم :

جنگل اسالم و جاده رویایی آن، تنها دیدنی‌های جذاب این منطقه نیستند. جاذبه‌های طبیعی زیبا و رویایی دیگری برای تماشای گردشگران در منطقه است که شناخت و بازدید از آنها برای گردشگران جذابیت منحصر به فردی دارد. 

جاده اسالم به خلخال

1- جاده اسالم به خلخال : 

جاذبه دیدنی اصلی جنگل‌های اسالم، جاده رویایی آن است که از خلخال به اسالم منتهی می‌شود. رانندگی در این جاده علاوه بر این که خستگی را از تن گردشگران بیرون می‌کند، چشم‌اندازی از زیبایی‌های جنگل را در برابر چشمان آنها نمایش می‌دهد.
 تماشای رودهای خروشان، صدای آب، موسیقی پرندگان، بوی عطر گل‌ها، رطوبت درختان و نسیم خنک، هر گردشگری را مدهوش زیبایی‌های این منطقه و ستایش نقاشی آفریدگار می‌کند. 

جاده اسالم به خلخال

آسمان مه‌آلود جاده، درختان بلند قامت، گل‌های زیبای کنار جاده و دیگر دیدنی‌های تماشایی آن، به هر گردشگری که از آنجا می‌گذرد حس عبور از جاده بهشت را می‌دهد. با گذر از جاده وارد دشتی سراسر سبز و زیبا با چمنزارهای پرتراکم می‌شوید. از آنجا دریاچه نئور و بلندی‌های سوباتان نمایان می‌شوند. اسب‌های وحشی این منطقه که در چمن‌زارها رها هستند، صحنه‌ای تماشایی را مقابل چشمانتان نمایش می‌دهند. 

بهار اسالم

2- دریاچه نئور :

دریاچه نئور از جاهای دیدنی اسالم به خلخال به شمار می‌رود. نام این دریاچه از زبان آذری گرفته شده است. واژه نئور در زبان ترکی به دریاچه‌ بی‌آب گفته می‌شود. این دریاچه ترکیبی از دو دریاچه است و عمقی در حد پنج متر دارد. ارتفاع دریاچه از سطح دریا حدود ۲۵۰۰ متر است. 

دریاچه نئور

3- دشت شقایق : 

دشت شقایق در نزدیکی جنگل اسالم، چشم‌اندازی از بهشت را در مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد. گل‌های شقایق به دلیل خاصیت آرام‌بخشی شهرت دارند. با ورود به این بوستان شقایق، آرامشی خاص بر ذهن شما حاکم می‌شود و لذت بسیاری می‌برید.

دشت شقایق ارتفاعات اسالم

4- آبگرم گیوی : 

آب گرم گیوی یکی از بهترین جاها برای کسانی که گردشگری سلامت را دنبال می‌کنند. از آب این چشمه برای درمان دردهای جسمی استفاده می‌شود. بعد از تماشای طبیعت زیبای جنگل و جاده اسالم، آب‌تنی در دل کوه و در نزدیکی خلخال بسیار جذاب است. 

چشمه آب گرم

5- جنگل گیسوم :

جنگل گیسوم در فاصله ۳۰ کیلومتری جاده اسالم به خلخال قرار گرفته است. این جنگل زیبا، ۸۰ هکتار مساحت دارد. نام جنگل را از اسم روستایی گرفته‌اند که نزدیک آن قرار دارد. 
درختان بلندقامت و به هم تنیده‌ آن اجازه تابش نور خورشید به زمین را نمی‌دهند. آسمان و خورشید از لابلای آنها دیده نمی‌شوند. این جنگل زیبا بسیار خنک است و گشت و گذار در آن به علاوه تماشای زیبایی‌های طبیعت آرامش خاصی به گردشگران می‌دهد. 

جنگل گیسوم

زیبایی‌های طبیعت پارک جنگلی گیسوم، گردشگران را جذب تماشای چشم‌انداز رویایی خود می‌کند. این پارک جنگلی زیبا علاوه بر درختان پرتراکم، گونه‌های گیاهی متنوع و منحصر به فرد دیگری دارد که بر زیبایی طبیعت رویایی آن می‌افزایند.

جنگل گیسوم

6- ساحل گیسوم :

ساحل گیسوم جایی است که جنگل و آب یکدیگر را ملاقات می‌کنند. بعد از گشت و گذار در جنگل گیسوم و تماشای طبیعت رویایی آن، به آب می‌رسید. ساحل گیسوم جایی است که زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی در آن دیده می‌شود. 
آفتاب‌گیری در ساحل رویایی گیسوم، اسب‌سواری در کنار آب، قایق‌سواری در آب کنار ساحل و پرواز با پاراگلایدر بر فراز آب از تفریحات جذاب و کم‌نظیر ساحلی برای استفاده گردشگران است.  

ساحل گیسوم

7- آبشار دریابن :

آبشار دریابن در مسیر جاده اسالم به خلخال و نزدیکی روستای لاکه‌تاشون واقع شده است. آبشار زیبای دریابن حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد و برای دسترسی به آن حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی لازم است. 
کسانی که به گشت و گذار در طبیعت اطراف آبشارها علاقه‌مند هستند با تماشای زیبایی آبشار غرق لذت می‌شوند. زیبایی مسیر پیاده‌روی تا دسترسی به آبشار، طبیعت‌گردان را سرگرم می‌کنند تا متوجه مسیر نشوند. 

آبشار دریابن

8- ییلاق لرزره :

ییلاق لرزره از مناطق گردشگری جذاب و خیال‌انگیز در مسیر اسالم به خلخال است. شاید با خود فکر کنید که این منطقه ییلاقی نیز پر از درختان زیبا است؛ اما هیچ درختی در این منطقه دیده نمی‌شود. 
ییلاق لرزره دشتی بزرگ، پهناور و سرسبز با گل‌هایی رنگارنگ است که گل‌های آن جلوه خاصی به منطقه بخشیده‌اند. این منطقه ییلاقی با اب و هوای خنک خود، از بهترین جاها برای تفریح و فرار از گرمای تابستان است. 

ییلاق لرزره

9- خانه جلال آل احمد :

خانه جلال آل احمد یکی از دیدنی‌های تاریخی در منطقه اسالم است که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب جذابیت فراوانی دارد. امکان بازدید از این جاذبه تاریخی ماندگار در این منطقه برای عموم گردشگران فراهم است. 
جلال‌آل احمد نویسنده و مترجم و روشنفکر در تاریخ معاصر ایران است که آثار ادبی بسیاری از خود به جای گذاشت. این نویسنده بزرگ، مدتی از عمر خود را در اسالم گذراند. بدون شک، زیبایی‌های طبیعت این منطقه بر قریحه نویسندگی آل احمد اثرگذار بوده است.

خانه جلال آل احمد

  • در جنگل‌ اسالم چه بخوریم؟

صرف غذا در جنگل‌های اسالم یکی از جذاب‌ترین تفریحات شکم‌گردی است. اگر گرسنه شدید و یا به صرف غذا در فضای طبیعت علاقه دارید، رستوران مجید در جاده سالم، گزینه‌ پیش روی شماست. در این رستوران کباب گوشت گوسفند و کوبیده به همراه مخلفات گیلانی برای شما سرو می‌شود.
گردشگرانی که علاقه‌دارند در حین سفر، غذاهای محلی نوش جان کنند در گیسوم امکان تجربه انواع غذاهای محلی، ماهی‌کباب و خوراکی‌های ترش‌مزه گیلانی را از دست ندهند. 

کباب رستوران مجید

  • سوغات اسالم :

اغلب مردمان روستاهای منطقه اسالم زنبور پرورش می‌دهند. عسل یکی از سوغاتی‌های معروف این منطقه است. اگر به این منطقه سفر کردید، از کندوهای عسل آنها بازدید و عسل مورد نیاز خود را از آنها خریداری کنید.

 

عسل ؛ سوغات معروف اسالم

 

  • اقامت در جنگل اسالم :

هنگام سفر به اسالم، دغدغه اقامت را نداشته باشید. اقامتگاه‌های بسیاری در این منطقه گردشگری است که با آرامش خیال از آنها استفاده می‌کنید و لذت می‌برید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کلبه‌های جنگلی و ویلاهای ساحلی که در پره‌سر و رضوانشهر هستند برای اقامت شما فراهم شده‌اند. 
علاوه بر اقامتگاه‌ها و کلبه‌های چوبی، برخی مردم اسالم نیز در منازل شخصی خود از گردشگران پذیرایی می‌کنند. 

 

هتل هدهد

هتل‌های هدهد و سپیدار نیز هتل‌های سه‌ستاره‌ای هستند که نزدیک جنگل اسالم و پارک جنگلی گیسوم قرار دارند و گردشگران از آنها استفاده می‌کنند. 
تماشای زیبایی‌های جنگل اسالم، عبور از جاده رویایی آن، تماشای چشم‌انداز جنگل، کوه، آبشار، ساحل، رودخانه و استشمام هوای مطبوع روح شما را جلا می‌دهد. تماشای اسب‌ها و لذت طعم خوراکی‌های محلی به همراه اقامتی آرام، تجربه‌ به‌یادماندنی است که از سفر به جنگل اسالم کسب می‌کنید. 

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گیلان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ